Stiktosset

bi_drikker

Dette er en honningbi. Brun i forskellige nuancer og lidt lodden. Ligner faktisk ikke en hveps ret meget, men får ofte skyld for hvepsenes ulykker.

Er bier farlige?

Nej.

Kan man blive stukket?

Ja, men så er man i 99 af 100 tilfælde selv ude om det.

I årtier har man i Danmark og andre civiliserede lande avlet på biracernes egenskaber for at få fredelige bier. Det er lykkedes temmelig godt.

Honningbier i Danmark ligner deres mennesker: De er normalt meget svære at hidse op til konflikt.

Dette er en hveps. De fås i forskellige størrelser, men er altid distinkt gule og sorte.

Dette er en hveps. De fås i forskellige størrelser, men er altid distinkt gule og sorte.

Med hvepse er det en ganske anden sag, og mange af hvepsenes ulykker bliver uretfærdigt tilskrevet bierne. I august, når hvepse-samfundene går i opløsning, og de enkelte individer beruser sig i gæret frugt, kan de gul-sorte hvepse være en stor plage.

Er hvepse farlige? Ja, faktisk sker det omtrent hvert år, at et menneske i Danmark bliver dræbt af hvepsestik.

Men kan man også hidse bier op, så de bogstaveligt talt bliver stiktossede?

Ja, det kan man godt, men der skal en del til. Biavlere bliver i et vist omfang stukket, fordi vi roder og rager i biernes bo. (Du ville også blive utilfreds, hvis nogen løftede taget af dit hjem og begyndte at flytte på skillevæggene).

Vi pakker os derfor ind, bruger slør, støvler og en tæt bidragt (undtagen nogle få macho-biavlere, der bruger korte bukser og t-shirt som arbejdstøj i bigården).

Alle andre skal blot holde nogle meters afstand til selve bistaderne. Det gælder især, mens biavleren arbejder i staderne.

Og et særligt råd til ryttere: Hold god afstand! Heste er sky dyr, der er programmeret til at flygte ved fare. Bier kan gøre selv skikkelige heste panikslagne, så de følger deres natur og styrter af sted, selv om der sidder et menneske i sadlen. Der er vist også noget med, at bierne reagerer på lugten af hestes sved. Så tag ingen chancer til hests.

hvepsebo-400-px

Hvepsebo. Bygget af papir – tygget træstof. Hvert bo rummer en dødelig dosis af hvepsenes proteingift.

Vidste du det

Ved du for øvrigt, at når en bi stikker – i hvert fald når den stikker et pattedyr – så hænger dens brod plus giftblæren og en lille kirtel med signalstof fast i dyrets hud, og bien går til grunde? Hvepsens brod har derimod ingen modhager. Det samme individ kan stikke igen og igen.